Till huvudinnehåll

Vem ska jag prata med?

Om du eller ditt barn har svårigheter i skolan eller förskolan är den snabbaste vägen till lösning oftast att ta kontakt med skolan eller förskolan direkt. Det finns också olika myndigheter som granskar olika delar av skolans och förskolans arbete. Här försöker vi hjälpa till att reda ut var och till vem du ska vända dig.

Kontakt med BEO

Jo, det kan du. Alla har rätt att göra en anmälan till Barn- och elevombudet och Skolinspektionen – men tänk på att vi inte utreder alla anmälningar. Ibland kan vi till exempel skicka en anmälan vidare till den som driver verksamheten, huvudmannen, och be dem utreda ärendet istället för att vi gör det.

Prata med rektorn först

Om du inte får hjälp av läraren bör du prata med skolans rektor. Det är rektorn som ska se till att eleverna får det stöd de behöver och som beslutar om olika åtgärder. Oftast är detta det enklaste och snabbaste sättet att lösa problemen. 

Vänd dig sedan till den som driver verksamheten

Den som driver en skola eller förskola, den så kallade huvudmannen, har ansvar för att verksamheten följer de regler som gäller. Om du inte får hjälp av rektorn kan du vända dig till huvudmannen. De har det yttersta ansvaret att förhindra kränkningar i skolan.

Om det är en kommunal verksamhet kan du vända dig till den kommunala förvaltning som har ansvaret, till exempel skol- eller utbildningsförvaltningen. Om det är en fristående verksamhet kan du vända dig till det företag eller organisation som driver verksamheten.

Du kommer lättast i kontakt med den som ansvarar för skolan eller förskolan genom kommunens eller den fristående skolans webbplats. Det brukar gå bra att söka på klagomål + skola på webbplatsen för att hitta rätt information.

Rektorn ska också kunna berätta hur det fungerar när du vill lämna klagomål och vart du ska vända dig.

Vilken myndighet ska jag kontakta?

Olika myndigheter granskar olika delar av skolans och förskolans arbete. Här kan du se vilken myndighet du kan vända dig till med olika frågor.

Arbetsmiljö

Om du har frågor om arbetsmiljön i en förskola kan du vända dig till kommunen där förskolan ligger. Det gäller både den fysiska och psykiska arbetsmiljön.

Om du har frågor om arbetsmiljön i en skola kan du vända dig till Arbetsmiljöverket. Det gäller både den fysiska och psykiska arbetsmiljön.
Arbetsmiljoverket.se

Brott

Om du blivit utsatt för till exempel misshandel eller stöld kan du anmäla det till polisen.

Legitimerade förskollärare och lärare

Om en legitimerad lärare och förskollärare har betett sig olämpligt eller varit oskicklig i sitt arbete kan du kontakta Skolinspektionen.

Att lämna uppgifter till Skolinspektionen

Diskrimineringsombudsmannen

Om en elev har blivit mobbad eller kränkt på ett sätt som har samband med elevens kön, etniska tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, eventuella funktionsnedsättning, sexuella läggning eller ålder kan du vända dig till Diskrimineringsombudsmannen. Då betraktas det som diskriminering.

Do.se

Tillgänglighet för elever med funktionsnedsättningar

Om en skola eller förskola har brister i tillgängligheten för barn och elever med funktionsnedsättningar kan du anmäla det till Diskrimineringsombudsmannen. Det kan till exempel handla om stöd, information eller den fysiska miljön.

Do.se

Överklaga beslut om till exempel åtgärdsprogram eller mottagande i särskola

Om du vill att skolan ska ändra ett beslut som redan har fattats kan du överklaga beslutet till Skolväsendets överklagandenämnd. Tänk på att du bara kan överklaga vissa sorters beslut, till exempel beslut om åtgärdsprogram, beslut om placering i särskild undervisningsgrupp och beslut om mottagande i särskola, gymnasieskola eller till sfi (svenska för invandrare).

Skolväsendets överklagandenämnd

Senast uppdaterad: 1 september 2020