Hem

Isak tejpas vid ett träd

Isak och hans bästa kompis har börjat bli ovänner lite då och då. Ju längre tiden går, desto värre blir det. Vissa dagar är allt ok och de är kompisar, andra dagar är hemska. Men maktbalansen ändras och Isak blir allt mer utsatt.

Isaks mamma märker att allt inte står rätt till eftersom han börjat bli ”tuff och snutig” hemma. Hon märker att andra i klassen gör elaka saker mot Isak, som att skicka kränkande meddelanden över msn och tala illa om honom inför andra.

Ibland blir han retad för att hans mamma är kraftig och någon säger att hon är ”en jävla fet hora”. Andra gånger händer det att någon köper godis och bjuder alla i klassen – förutom Isak.

Istället försöker Isak vara med andra i klassen, men då blir även de utsatta. Varje dag när Isak ska gå till skolan har han tårar i ögonen, ont i magen och funderar på att ta livet av sig.

Anmälan till BEO


Skall detta behöva gå så långt att min son skall byta skola för att få en lugn skolgång? Läxorna ligger han efter med, han får konstant göra omprov för att han inte mår psykiskt bra, eller det kanske går så långt att han gör slag i saken ang. självmord????

Isaks mamma har kontakt med lärare, rektor och mobbningsjouren. Men trots det blir det inte bättre. Till slut gör hon en anmälan till BEO.

En månad efter att den första anmälan kom in till BEO skickar mamman en komplettering med en bild på Isak som står fasttejpad vid ett träd. Bilden har tagits av andra elever och sedan har de lagt ut den på internet. Det var andra gången Isak blivit fasttejpad.

Första gången var en tidig kväll på skolgården. De andra eleverna höll på att öva till en musikal. Isak var nyfiken och gick dit. Pojken som tejpade fast Isak gick i nian och femton andra elever tittade på.

Ungefär en månad senare tejpas Isak igen. Det är lunchrast och han står och talar med sin kusin. Den här gången är ytterligare en nia med om tejpningen. Niorna bänder Isaks armar bakom ryggen på honom och tejpar sedan fast honom vid ett träd. Han får panik, tejpen täcker både huvudet och munnen. ”Halva skolan” står och tittar på. Kusinen försöker lossa tejpen, men får då höra att ”rör du han sitter du också i trädet”.

Vad skolan säger och BEO:s bedömning


SKOLAN SÄGER
: Konflikter
Skolan menar att Isak och en annan elev ofta kommer i konflikt med varandra. Deras bild är att även Isak kränkt andra elever och att han hela tiden haft kompisar.

Personal på skolan har varit extra uppmärksam på Isaks situation och då inte uppfattat det som att han varit extra utsatt. Den andra tejpningen, som skedde på lunchrasten, polisanmäldes av rektorn som också gjorde en anmälan till Arbetsmiljöverket.

BEO BEDÖMER: Isak kränkt och utfryst
BEO kommer i sin utredning fram till att Isak har varit kränkt och att han varit utfryst i klassen. Isak har dessutom blivit tejpad två gånger, båda gångerna inom ramen för skolans verksamhet.

Enligt BEO har skolan varken utrett kränkningarna tillräckligt, eller agerat tillräckligt snabbt och systematiskt. För även om skolan vidtagit vissa åtgärder så har de inte räckt för att få stopp på kränkningarna. Det fanns också brister i skolans likabehandlingsplan, till exempel har den endast innehållit övergripande kommunikationsvägar och rutiner och därför inte varit ett stöd för elever eller personal kring hur de ska hantera situationer där kränkningar förekommer. BEO kräver skadestånd för Isaks räkning.