Hem

”Vi skrämde livet ur Olle i helgen och det var skitkul”

Olle har varit mobbad under nästan hela grundskolan. Därför är han sällan i skolan och under perioder får han hemundervisning. När han är i skolan har han nästan aldrig någon att leka eller vara med. Ibland vill ingen ens sitta bredvid honom och ibland svarar inte de andra när han pratar med dem. När han säger något får han kommentarer som: ”vart kom det där ljudet ifrån”?

De första åren i skolan, på låg- och mellanstadiet, hände det att han blev misshandlad, och en gång kletade de andra barnen ner honom med kattbajs. Inför högstadiet byter han skola. Även om det blir lite bättre så känner han sig fortfarande ensam och mobbningen fortsätter. Till sina föräldrar säger han att det vore bättre att bli slagen än ignorerad.

Nu har någon börjat terrorisera honom på fritiden, de ringer och hotar honom på nätterna. ”vi ska komma och slå dig så du inte kan stå på två veckor” – ”du är så jävla ful”.

Någon skickar hotfulla meddelanden via chatten, bland annat skriver hans plågoande:
”du är helt råsämst och jag hatar dig o skulle gärna vilja slå ut din käke”.
Terrorn kommenteras av andra elever på skolan: ”Vi skrämde skiten ur Olle i helgen och det var skitkul”

Olle tänker att när han blir tillräckligt gammal för att få vapenlicens vill han döda rektorn och de värsta mobbarna. Men när de tankarna kommer får han ångest och blir rädd för att han ska bli mördare. För att slippa tänka på all skit som händer i skolan försöker han leva så mycket som möjligt i sin egen värld, till exempel sitter han många timmar om dagen framför datorn och spelar spel. 

Olles föräldrar tycker inte att någon av de skolor som Olle gått på gjort tillräckligt för att förhindra kränkningarna. De tycker inte heller att rektorerna tagit Olles utsatthet på allvar. När Olle ska börja nian är de desperata. I ett brev till rektorn skriver de: ”Snälla, låt Olles sista år på högstadiet bli något han kan minnas med lite glädje.”

SKOLAN SÄGER: Olle inte kränkt
Skolan anser inte att Olle utsatts för kränkningar. Men eftersom både Olle och hans föräldrar upplevt att det handlat om kränkningar menar skolan att de tagit signalerna på allvar. De har till exempel engagerat kurator, skolsköterska och skolpsykolog i arbetet. Olle har en elevassistent och skolan har varje vecka kontakt med föräldrarna.

BEO BEDÖMER: Olle kränkt
Olle har blivit kränkt. Eftersom de ansvariga på skolan känt till att Olle känt sig utsatt ställs det höga krav på förebyggande insatser både generellt och specifikt för att förhindra kränkningarna. I det arbetet har de brustit eftersom det inte gjorts någon systematisk och återkommande kartläggning, varken av situationen på skolan eller av Olles situation. Skolans plan mot kränkande behandling har inte redovisat vilka konkreta åtgärder som krävs, vilket har bidragit till Olles utsatthet. BEO kräver skadestånd för Olles räkning.