Till huvudinnehåll

Om BEO

BEO:s uppgift är att ta tillvara barns och elevers rättigheter i skolan genom att se till att förskolor och skolor följer den del av skollagen som handlar om kränkande behandling. 

BEO bevakar reglerna om kränkande behandling i 6 kapitlet i skollagen. Dessa regler avser endast kränkningar utförda av barn, elever samt personal vid förskola respektive skola.

BEO ska

  • Bedöma inkomna signaler om missförhållanden om kränkande behandling utifrån omständigheter i det enskilda fallet.
  • Objektivt bedöma och besluta i ärenden.
  • Informera om skollagens krav på nolltolerans mot kränkningar i skolan och ge skolorna råd om hur lagen ska användas.
  • Samarbeta med andra myndigheter och ombudsmän, till exempel Barnombudsmannen och Diskrimineringsombudsmannen, kommuner, elevorganisationer som Elevernas riksförbund. 
  • Företräda barn eller elever objektivt i domstol. Det sker när BEO:s utredning visar att ett barn eller elev utsatts för kränkande behandling och det finns förutsättningar att kräva skadestånd från den som driver skolan.

Så arbetar BEO

  • Alla uppgifter som kommer in till BEO, oavsett om de leder till att vi startar ett ärende eller inte, sparas för att ligga till grund för eventuella framtida åtgärder.
  • Om BEO startar en utredning samlar vi in information från flera håll och företräder varken huvudman eller barn/elev.
  • Vid eventuell skadeståndsprocess företräder vi enskilt barn eller elev objektivt utifrån lagstiftningen.
  • BEO prioriterar ärenden där risken finns att barn eller elever har varit eller är utsatta för särskilt omfattande kränkning eller kränkningar. BEO prioriterar även de ärenden där det går att visa att en kränkning har förekommit och som kan leda till skadestånd, vilket därmed ger möjlighet till upprättelse för den enskilda individen.